keskiviikko 29. marraskuuta 2006

Äsken kirjailtuja runoja

Olemme saaneet palkat, palkkaa, rahaa, vaihdonvälineitä, usura.
Minulle on tärkeätä mainostaa olevani tietoinen asioista.
Usura on minulle tärkeä. Minä tiedän, tiedostan, vaihdan asioita,
se on luonnontalouden tärkein elementti, luonto on yhtä kuin markkinat,
markkinatalous, uhrikivi, minun elementtini.
Minulla on taipumus oravannahkoihin, kiintymys moniin talouden ulkopuolisiin asioihin,
minua on myös vetoomus mursunluuhun, hampaisiin,
Berenicen kaikki vaivat,
vatsa auki haudasta saakka, suut auki, mielet auki, mielet kiinni,
sauna on minulle surrealistinen pankki, vaihdan hien nahkaan, iho kiinni, ommeltuna,
haavan syövät kärpäsen toukat, koululuokkien kestämättömät totuudet.

***

Pistä eurolla, saat vaihdon välineitä,
maisema vaihtaa omistajaa, linnut joutuvat muuttamaan,
minä en niitä sietäisi muuten, mutta ilman niiden laulua olisin banaali.

***

Nainen raaputtaa toista selästä keskellä katua.
Norsu kulkee haudallani eestaas,
laulaa bluesia,
minua on kylmännyt viime kesästä alkaen.

***

Kapteenit ja kaarnat, puitten sydämet,
vuosirenkaitten tarkastuskertomukset,
tilintarkastajien kaikki valheet,
veronkantajien minuudet kyseenalaistettuina,
me kävelemme ja kävelemme,
vaihdamme välillä laivoihin,
kapteenit tervehtivät meitä
asettamalla käteen pienen palan sydäntä.

Ei kommentteja: