tiistai 28. marraskuuta 2006

Uusia tekstejä

Tässä muutama, hiukan epäsovinnainen ja itselleni epätyypillinen teksti. Jossen kuulostaisi typerältä ja mahtipontiselta, sanoisin, että näissä haen jo uutta muotoa. Mutta en ole ollenkaan varma, että nämä olisivat hyviä. Hapuileva lienee oikea sana.

Ensimmäinen runo viittaa todelliseen tilanteeseen, jossa helvetin isotöinen kirja-arvostelu tuotti palkaksi vain sata euroa.

***

Minulle on maksettu se satanen,
kaikille se saatanan satanen,
on se kumma kun ei saa töitään tehdä niin että niistä vielä maksettaisiin,
minulle maksetaan satanen aina ja kaikkialla,
turpiin tulee jos annetaan enemmän,
kamaakin saisi halvemmalla ja myytyä eteenpäin,
siinä vasta bisnesidea, tämä on parhaiten myyvä bisnesidea,
olen sen itse keksinyt,
minulle maksetaan satanen, tästä ikuisuuteen.

***

Olen aina valmiina protestiin.
Talot ovat lähteneet liikkeelle, miksen seuraisi.
Kadut välkehtivät kohta irrotettujen lautojen verestä.

***

Tänään on kiire,
on valtava taakka harteilla,
Herkuleen mesenaatit kintereillämme,
on tehtävä vielä tämä ja tuo ja nämä,
poikani sanoo "nämät" ja "toit",
hänelle maailma aukenee konkreettisemmin,
käsinkosketeltava, epäsäännöllisyys pronomineissä
on hänelle vielä epäselvää tulevaisuutta,
ja hyvä niin.
***

Ei kommentteja: